به گزارش مشرق، هر چند هنوز تحریمهای نفتی علیه ایران به طور کامل لغو نشده اما یک محموله ویژه شامل برخی از کالا و مواد اولیه مورد نیاز صنعت نفت از سوی سازندگان اروپایی تحویل یکی از شرکتهای اصلی زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران شده است.
در شرایط فعلی توان عملیاتی صادرات نفت در پایانههای خلیج فارس به ویژه ترمینال خارگ به ۶ میلیون بشکه در روز رسیده و با اجرای یک طرح جدید شرکت ملی نفت قصد دارد روند صادرات طلای سیاه حتی در سخت ترین شرایط آب و هوایی و حتی شرایطی مشابه با وضعیت صادرات نفت در هشت سال جنگ تحمیلی را تسهیل و تسریع کند.
با اجرای طرح جدید که مشابه آن در طول ۸ سال جنگ تحمیلی به صورت مقدماتی و آزمایشی اجرایی شده بود، امکان توقف صادرات نفت ایران در بدترین شرایط آب و هوایی و ژئوپولیتیکی در خلیج فارس منتفی میشود به طوریکه در کنار فراهم شدن امکان پهلوگیری نفتکشها در اسکله، جابه جایی نفت به صورت کشتی به کشتی (ship to ship) به دومین گزینه روی میز برای فروش و صادرات طلای سیاه تبدیل شده است.
ماجرا از آن قرار است که ایران قصد دارد برای نخستین بار با طراحی و ساخت لوله جدید لاستیکی تحت عنوان هوزهای شناور لاستیکی امکان صادرات نفت خام، میعانات گازی و حتی فرآوردههای نفتی را از یک کشتی نفتکش به کشتی دیگر بدون نیاز به پهلوگیری در اسکله پایانههای نفتی در خلیج فارس را فراهم کند.
به عبارت دیگر، با بومی و اجرایی شدن این طرح استراتژیک توان عملیات دریایی صادرات نفت خام ایران حتی در صورت وقوع هرگونه مشکل ژنوپولیتکی توسط کشورهای بیگانه در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز افزایش می یابد و یک برگ برنده برای صنعت نفت کشور در روزهای بحرانی به شمار می رود.
با اجرای این سناریوی نفتی، در بدترین شرایط آب و هوایی و حتی وقوع حملات نظامی کشورهای بیگانه، امکان بارگیری نفت خام در کشتیهای نفتکش فراهم می شود که کاهش زمان بارگیری و حذف پهلوگیری نفتکشها در اسکله پایانههای نفتی از مهمترین مزیت های اجرای این طرح است.
از سوی دیگر، به منظور بومی سازی کامل هوزهای شناور لاستیکی توسط سازندگان داخلی باید یکسری از تجهیزات و مواد اولیه از خارج کشور تامین میشد که برهمین اساس، محموله ویژهای از این کالاها پس از خرید از شرکتهای اروپایی در بنادر جنوب کشور تخلیه شده است.
ولی محمد دهقانپور مدیر بازرگانی شرکت پایانههای نفتی با بیان اینکه پیش از این به دلیل تحریمهای غرب موانع و محدودیتهایی در خرید تجهیزات صنعت نفت وجود داشت، گفت: پس از توافق هسته ای و گشایشهایی که در این زمینه انجام شد، توانستیم برخی از اقلام مورد نیاز نظیر هوزهای شناور لاستیکی را از شرکتهای معتبر خارجی تامین کنیم.
این مقام مسئول از امضای قرار داد تامین ۱۵۶ شاخه هوزهای شناور لاستیکی برای استفاده در پایانه میعانات گازی عسلویه خبر داد و افزود: هوزهای لاستیکی خریداری شده در شاخههای ۱۰ تا ۱۲ متری مطابق با آخرین استانداردهای جهان تا سال آینده تحویل شرکت نفت خواهد شد.
در همین حال، پرویز بیات رئیس اداره پژوهش و شناسایی منابع کالا در شرکت پایانه های نفتی ایران در تشریح تاکتیک جدید صادرات نفت خام ایران در منطقه خلیج فارس، گفته است: برای نخستین بار با به کارگیری هوزهای لاستیکی ساخت داخل امکان تامین و تحویل به هنگام محموله های صادراتی، روند صادرات نفت خام و انتقال فرآوردههای نفتی در دریا و به صورت کشتی به کشتی (ship to ship) تسهیل شده است.
این مقام مسئول در شرکت ملی نفت ایران با اعلام اینکه هوزهای لاستیکی ساخته شده در کشور نسبت به نوع خارجی ۵۰ درصد ارزان تر است، ضمن اینکه استفاده از این هوزهای لاستیکی به سهولت و با شتاب بیشتری انجام می شود، تصریح کرد: تکنولوژی و فنآوری ساخت این هوزها پیش ازاین در اختیار برخی شرکتهای اروپایی، آسیای شرقی و آمریکایی بود که هم اکنون با استفاده از توان متخصصان و صنعتگران داخلی طراحی و ساخته شد.
هوزهای لاستیکی، لوله ارتجاعی ویژه انتقال نفت خام، میعانات گازی و فرآوردههای نفتی است که در حوزه تحویل و بارگیری محمولههای صادراتی کاربرد زیاد دارد.
در شرایط فعلی توان عملیاتی صادرات نفت در پایانههای خلیج فارس به ویژه ترمینال خارگ به ۶ میلیون بشکه در روز رسیده و با اجرای یک طرح جدید شرکت ملی نفت قصد دارد روند صادرات طلای سیاه حتی در سخت ترین شرایط آب و هوایی و حتی شرایطی مشابه با وضعیت صادرات نفت در هشت سال جنگ تحمیلی را تسهیل و تسریع کند.
با اجرای طرح جدید که مشابه آن در طول ۸ سال جنگ تحمیلی به صورت مقدماتی و آزمایشی اجرایی شده بود، امکان توقف صادرات نفت ایران در بدترین شرایط آب و هوایی و ژئوپولیتیکی در خلیج فارس منتفی میشود به طوریکه در کنار فراهم شدن امکان پهلوگیری نفتکشها در اسکله، جابه جایی نفت به صورت کشتی به کشتی (ship to ship) به دومین گزینه روی میز برای فروش و صادرات طلای سیاه تبدیل شده است.
ماجرا از آن قرار است که ایران قصد دارد برای نخستین بار با طراحی و ساخت لوله جدید لاستیکی تحت عنوان هوزهای شناور لاستیکی امکان صادرات نفت خام، میعانات گازی و حتی فرآوردههای نفتی را از یک کشتی نفتکش به کشتی دیگر بدون نیاز به پهلوگیری در اسکله پایانههای نفتی در خلیج فارس را فراهم کند.
به عبارت دیگر، با بومی و اجرایی شدن این طرح استراتژیک توان عملیات دریایی صادرات نفت خام ایران حتی در صورت وقوع هرگونه مشکل ژنوپولیتکی توسط کشورهای بیگانه در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز افزایش می یابد و یک برگ برنده برای صنعت نفت کشور در روزهای بحرانی به شمار می رود.
با اجرای این سناریوی نفتی، در بدترین شرایط آب و هوایی و حتی وقوع حملات نظامی کشورهای بیگانه، امکان بارگیری نفت خام در کشتیهای نفتکش فراهم می شود که کاهش زمان بارگیری و حذف پهلوگیری نفتکشها در اسکله پایانههای نفتی از مهمترین مزیت های اجرای این طرح است.
از سوی دیگر، به منظور بومی سازی کامل هوزهای شناور لاستیکی توسط سازندگان داخلی باید یکسری از تجهیزات و مواد اولیه از خارج کشور تامین میشد که برهمین اساس، محموله ویژهای از این کالاها پس از خرید از شرکتهای اروپایی در بنادر جنوب کشور تخلیه شده است.
ولی محمد دهقانپور مدیر بازرگانی شرکت پایانههای نفتی با بیان اینکه پیش از این به دلیل تحریمهای غرب موانع و محدودیتهایی در خرید تجهیزات صنعت نفت وجود داشت، گفت: پس از توافق هسته ای و گشایشهایی که در این زمینه انجام شد، توانستیم برخی از اقلام مورد نیاز نظیر هوزهای شناور لاستیکی را از شرکتهای معتبر خارجی تامین کنیم.
این مقام مسئول از امضای قرار داد تامین ۱۵۶ شاخه هوزهای شناور لاستیکی برای استفاده در پایانه میعانات گازی عسلویه خبر داد و افزود: هوزهای لاستیکی خریداری شده در شاخههای ۱۰ تا ۱۲ متری مطابق با آخرین استانداردهای جهان تا سال آینده تحویل شرکت نفت خواهد شد.
در همین حال، پرویز بیات رئیس اداره پژوهش و شناسایی منابع کالا در شرکت پایانه های نفتی ایران در تشریح تاکتیک جدید صادرات نفت خام ایران در منطقه خلیج فارس، گفته است: برای نخستین بار با به کارگیری هوزهای لاستیکی ساخت داخل امکان تامین و تحویل به هنگام محموله های صادراتی، روند صادرات نفت خام و انتقال فرآوردههای نفتی در دریا و به صورت کشتی به کشتی (ship to ship) تسهیل شده است.
این مقام مسئول در شرکت ملی نفت ایران با اعلام اینکه هوزهای لاستیکی ساخته شده در کشور نسبت به نوع خارجی ۵۰ درصد ارزان تر است، ضمن اینکه استفاده از این هوزهای لاستیکی به سهولت و با شتاب بیشتری انجام می شود، تصریح کرد: تکنولوژی و فنآوری ساخت این هوزها پیش ازاین در اختیار برخی شرکتهای اروپایی، آسیای شرقی و آمریکایی بود که هم اکنون با استفاده از توان متخصصان و صنعتگران داخلی طراحی و ساخته شد.
هوزهای لاستیکی، لوله ارتجاعی ویژه انتقال نفت خام، میعانات گازی و فرآوردههای نفتی است که در حوزه تحویل و بارگیری محمولههای صادراتی کاربرد زیاد دارد.